A műhely foglalkozások elsődleges célcsoportja az iskolás korosztályú gyerekek, akikkel a tevékenységek szombatonként zajlanak 4 életkori lebontásban, melynek során önismereti, személyiség fejlesztő tréningezés folyik.
- 7-9 éveseknek
- 9-11 éveseknek
- 12-14 éveseknek
- 15-18 éveseknek
A gyerekekkel folytatott személyiség fejlesztő csoport tevékenység nem új keletű, mivel önismereti csoportokat már több mint 10 éve működtettem a helyi művelődési házakban, 2019. januártól csupán a helyszín változott, vagyis ekkortól kapott önálló helyet a Lélekgyurma Műhely.
A gyerek foglalkozások fő célkitűzése
A gyerekek érzelmi intelligenciájának és közösségi kapcsolatainak , képességeinek fejlesztése, kortárs kapcsolatokban való eligazodás, a mindennapi feszültségek oldása, levezetése különböző technikákon keresztül, a gyermeki alkotó szabadság megőrzése játékos feladatokon keresztül és művészetterápiás eszközökkel kiegészítve.
A szombati foglalkozások során kiemelt célom, hogy segítsem felismertetni velük milyen alapokra épülnek az ún. jól működő kapcsolatok, megtanulják, hogyan tehetnek különbséget a saját és a másik ember szükségletei között, segítsem kifejezésre juttatni saját érzelmi szükségleteiket és érzéseiket, megfogalmazni attitűdjüket és a számukra fontos értékeket, valamint felismerni és kifejezni, ami fáj és hogy képessé váljanak a kapcsolati konfliktusok kezelésére is.
Fontos, hogy a gyerekek nyíltan, őszintén, asszertív módon tanuljanak meg kommunikálni kis és nagyobb közösségekben egyaránt. Találják meg a helyüket a világban, és a bennük rejlő kreativitást is felszínre tudják hozni és hatékonyan tudják alkalmazni az életben.
Hogyan épül fel általában 1-1 foglalkozás?
A szombatonkénti találkozásainknak felépített struktúrája VAN, amiket különböző téma-csoportok alapján szoktam rugalmasan összeállítani számukra, természetesen igazodva a csoport életkori összetételéhez, valamint érdeklődésbeli, aktuális hangulatbeli állapotukhoz.
Vázlatpontok a témaköreinkből
- Önbecsülés növelése
- Derüs szemléletmód/pozitív hozzáállás
- motiváltság/lelkesedés/kitartás
- kudarctűrő képesség fejlesztése
- csoportnyomás felismerése/kivédési stratégiák
- kortárskapcsolatok útvesztői /megfelelési kényszer
- verbális önvédelmi helyzetgyakorlatok
- félelmek /blokkoldó , lazító technikák
- kommunikációs technikák, énközlések
- ”képes vagyok rá”! Hozzáállás kialakítása, stb.
A témaköröket ezen eszköztár segítségével igyekszem feldolgozni és egyben felfedeztetni a gyerekekkel saját képességeiket, helyes útra terelni tartalékenergiáikat:
- Dramatikus játékelemek ill. EQ fejlesztő gyakorlatok: olyan közösségi, kohéziós játékok, melyek az önmegismerést, önelfogadást és kortársak megismerését segítik, csiszolják.
- Nonverbális kommunikáció : melynek során szavak nélkül megismerhetik a metakomm.nyelvet is, mint pl. testtartás, mimika, gesztusok.
- Improvizáció: mivel gyakran kerülnek olyan helyzetekbe, ahol rögtönözniük kell, olyankor hasznos, ha gyorsan átlátják a helyzetet és minden szempontból sikeresen jönnek ki egy-egy nehezebb szituációból. Ennek elősegítésére sok olyan verbális helyzetgyakorlatot ismerhetnek meg, ami hasznukra válhat ún. éles helyzetekben is.
- Művészetterápiás tevékenységek, kreativitás fejl.: amelyek során olyan alkotások készülnek, melyeknek elsődleges szerepe nem maga a produktum, hanem az alkotás közbeni öröm megélése, amihez nem szükséges művészi készség, csupán a kíváncsiság, és nyitottság. Ezen folyamat során olyan alkotások készülnek, amelyek pontosan azt fejezik ki, ami ők maguk.
- Energetizálás: mivel gyakran kimerültek,fáradtak 1-1 teljesítménnyel terhelt időszak alatt, nem árt pár trükköt elsajátítaniuk, melyeknek kifejezetten az a szerepük, hogy a még megmaradt tartalék-energiájukat miként sokszorozzák meg. Ezen energetizáló gyakorlatok segítségével könnyebben koncentrálnak, ill. leküzdhetik az elhatalmasodó fáradtság érzetet. A gyakorlatok zöme az agykontrollból is ismert játék-elemeket, valamint kineziológiai technikákat tartalmaznak.
- Relaxaciós, vizualizációs gyakorlatok : ezen technikák során pedig arra fokuszálunk, miként lehet lecsendesíteni a belső háborgó állapotot, miként tudunk lazítani 1-1 feszítettebb helyzet, ill.időszak során. Ehhez nagyszerű segítséget nyújtanak a gyógyító mesék, történetek, valamint az egyszerűbb, számukra is alkalmazható vizualizációs gyakorlatok, megélések.
A csoport segítséget nyújt, hogy belső erődet megtapasztalva kiteljesítsd képességeidet, tehetségedet.
Kiknek ajánlom?
Olyan fiataloknak, akik:
- több barátra vágynak
- gyakran aggodalmaskodnak
- elgondolkodnak azon, hogy merre tovább
- fantáziadúsabbak, ötletesebbek szeretnének lenni
- gyakran kerülnek konfliktusba másokkal
- hatékonyabban szeretnék kifejezni magukat
Önismereti csoportjaim célja, hogy a résztvevők alaposabban megismerjék saját magukat, jobban megértsék a viselkedésüket, és hogy az milyen hatással van a környezetükre. Abban nyújtok támaszt, hogy felismerjék az értékeiket, szeressék és tiszteljék önmagukat. Kommunikációt segítő játékokkal oldjuk a gátlásokat, növeljük az önbizalmat és az önkifejezés képességét. Ezáltal fejlődik a gyerekek problémamegoldó készsége, szélesedik a konfliktuskezelési, megoldási alternatívák tárháza.
Ha szeretnél többet megtudni önmagadról, ha fontos neked, hogy jól érezd magad mások társaságában, ha szeretnél jobban kommunikálni a környezeteddel, akkor köztünk a helyed!
A gyerekeknek a foglalkozáson való részvétel egyaránt jelent kihívást, játék- és közösségi élményt, személyiségfejlesztést, mindezt tapasztalati tanulás útján. A fókuszt az együttműködésre, figyelemre, problémamegoldásra, hatékony kommunikációra, önbizalom-erősítésre, bizalomkiépítésre, felelősségvállalásra, szabályalkotásra és –követésre, kudarctűrésre, és számos egyéb érzelmi és szociális kompetenciára helyezem. A csoportos játékos feladatokat minden esetben utólagos élményfeldolgozás, az érzelmek átbeszélése, reflexió követi.
Csoport találkozók időpontja: szombatonként, havi rendszerességgel folyamatosan egész tanévben.
Csoport dinamikai szempontból a közösség létszáma: max. 6-12 fő
(Év közbeni becsatlakozásra is van lehetőség, telefonos egyeztetés által)
A foglalkozás időtartama:. korosztálytól függően 2-3 óra
- 7-9 éves korosztály számára: minden hónap 1. szombatján (10-12 óráig)
- 9-11 éves korosztály számára: minden hónap 2.szombatján (10-12 óráig)
- 12-14 éves korosztály: minden hónap 3. szombatján (10-12 óráig)
- 15-18 éves korosztály: minden hónap 4. szombatján (13- 16 óráig)